دغدغه های یک جوان مومن انقلابی

در اینجا آن چه را که دردل و دغدغه ی منِ جوان مومن انقلابی است، گفته می شود.

دغدغه های یک جوان مومن انقلابی

در اینجا آن چه را که دردل و دغدغه ی منِ جوان مومن انقلابی است، گفته می شود.

دغدغه های یک جوان مومن انقلابی

سقف معرفت خودتان را سایتهای سیاسی و اوراق روزنامه ها و پرسه زدن در سایتهای گوناگون قرار ندهید؛ سقف معرفت شما اینها نیست، با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهیدمطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزه های علمیه حضور دارند، آشنا شوید.
بیانات رهبری در دیدار با دانشجویان 17مرداد1391

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۱ ثبت شده است

۱۱
شهریور

ولایت فقیه از دو بخش تشکیل شده است. ولایت + فقیه.

ولایت در لغت به معنای پشت سر هم بودن و پشت به پشت هم دادن است و در اصطلاح دینی به معنای دوستی و یاور و سرپرست می باشد. و اما فقیه در معنای دینی به معنای فهم عمیق  است. ترکیب این دو معنا به معنای ولایت فقیه می رسد:

ولی فقیه یعنی زمامداری فراگیر فقیه عادل باکفایت در امور دینی و دنیوی به پشتوانه حکومت جهانی خداوند متعال  

  • جوان مومن انقلابی
۱۰
شهریور

به گمان بعضی از افراد ولایت فقیه را دست آموز امام خمینی می دانند درصورتی که این امر(ولایت فقیه) از زمان پس از غیبت کبری بوده و روی آن بحث شده است. در قرن چهارم افرادی همچون کلینی و شیخ صدوق و . . . و در قرن پنجم فقهای بزرگی همچون شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی - در قرن ششم ابن ادریس حلی - در قرن هفتم محقق حلی و محقق کرکی و . . . تا به عصر حاضر در مورد ولایت فقیه صحبت کرده اند و از اصل ولایت فقیه جانبازی کرده اند. 

شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه روایات ولایت فقیه را آورده است. شیخ مفید می گوید که ائمه شیعه حدود را به فقهای شیعه واگذار کرده اند. یا ابن ادریس حلی می فرماید که ائمه همه اختیارات خود را به فقهای شیعه واگذار کرده اند. 

پس امر ولایت فقیه فقط مربوط به عصر حاضر نیست و از قدیم الایام بوده است. در مطالب بعدی به اثبات عقلی و نقلی ولایت فقیه خواهیم پرداخت. 

  • جوان مومن انقلابی
۰۸
شهریور

صاحب جواهر یکی از فقهای بزرگ اسلام با سه مقدمه به اثبات ولایت فقیه می پردازد. نخست آن که شیعیان در عصر غیبت امرشان به هرج و مرج واگذاشته نشده است. به عبارتی دیگر جامعه شیعیان بدون مسوول رها نشده و هیچ بهم ریختگی و بی نظمی در آن نباید دیده شود.  

دوم علاوه بر آن که نظم باید الهی باشد باید مبتنی بر قسط و عدل باشد. به بیان ساده تر نظم عادلانه باید برقرار باشد. ممکن است در جامعه ای نظم باشد اما براساس کفر مستقر گردد. 

سوم آن که نظم الهی از قانون خدا می آید و قانون الهی را باید کسی اجرا کند که خود عامل به آن قانون باشد و کسی که هم می تواند خود عامل به قانون خدا باشد و  هم نظم الهی که در دین اسلام فقط وجود دارد را پیاده کند تنها فقیه اهل بیت می باشد. 

فقیه دین را به خوبی می شناسد و باید نظم الهی را از دین استخراج کند و اجرا کننده آن نیز خودش می باشد. 

  • جوان مومن انقلابی
۰۷
شهریور
در قسمت پیش دلیلی عقلی از مرحوم صاحب جواهر برای اثبات ولایت فقیه آورده شد. در این قسمت می خواهیم دلیل دیگری را بر اثبات وجود ولایت فقیه  از آیت الله العظمی محمدتقی مصباح یزدی(دامت برکاته) بیاوریم. ایشان می فرمایند که : «وقتی که تحصیل مصلحت لازم در حد مطلوب و ایده آل میسر نشد باید نزدیکترین مرتبه به حد مطلوب را تامین کرد.» 

اگر ما در عصر غیبت از وجود مبارک امام زمان برخوردار نیستیم به این معنا نیست که همیشه و همه وقت از وجود رهبر برای اجرای شریعت اسلام بی بهره بمانیم و حتی اگر اصلحی وجود دارد به صالح قناعت کنیم. اگر وجود امام صددرصد باشد به بالاترین درجه ممکن به صد تلاش می کنیم تا رهبری شایسته را پیدا کنیم. اگر هم نوددرصد و هم هشتاددرصد وجود دارد چه لزومی دارد رهبری را به هشتاد بدهیم درصورتی که نوددرصد بهترین گزینه برای رهبری خواهد بود. 

این دلیل درست اما شاید گفته شود که با چه ملاکی اصلح را نسبت به صالح انتخاب کنیم؟ آیت الله مصباح خودشان این ملاک را تعیین کردند که در قسمت بعد گفته خواهد شد. 

  • جوان مومن انقلابی
۰۷
شهریور

خیلی از افراد جامعه سوال می کنند که چرا ولی فقیه مشکلات جامعه را حل نمی کند. آقای پناهیان نسبت به این سوال پاسخ می دهند.

صوت زیر را دانلود کنید و با دقت گوش دهید. انشائ الله به جواب می رسید.

آقای پناهیان - ولایت فقیه

  • جوان مومن انقلابی
۰۶
شهریور

دلیل سوم در اثبات ولایت فقیه به شرح زیر است: ولایت بر نفوس و اموال و اعراض مردم از شئون ربوبیت الهی است و با نصب و اذن خدای متعال، برای دیگران مشروعیت می یابد و آن طور که معتقدیم این قدرت قانونی به پیامبر اکرم و امامان داده شده است. در زمان غیبت امام معصوم یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کند، یا اجازه ی اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است داده باشد.

 با توجه به باطل بودن فرض اول به واسطه حکمت خداوند و این که خدا خواستار هدایت بشر برای رسیدن به اوست، فرض دوم ثابت می شود و ملاک اصلحیت نیز در قسمت قبل توضیح داده شد. 

  • جوان مومن انقلابی
۰۵
شهریور

در قسمت قبل گفتیم که اگر تحصیل مطلوب میسر نشد نزدیکترین مرتبه به مطلوب را برمی گزینیم. و به این جا رسیدیم که در انتخاب بین اصلح و صالح چه ملاکی را پیش رو قرار دهیم؟ آیت الله مصباح سه شرط را ذکر می کنند:

یکی علم به احکام کلی اسلام (فقاهت) دوم  برخوردار بودن از شایستگی روحی و اخلاقی و دور بودن از هواهای نفسانی و تهدیدها و تطمیع ها (عدالت و تقوا) و سوم کارایی در مقام مدیریت جامعه از قبیل درک سیاسی و اجتماعی، آگاهی از مسائل بین المللی، شجاعت در برخورد با دشمنان و تبهکاران، حدس نزدیک به درست و . . . (مدیریت و تدبر)

پس کسی که بیشتر از دیگران واجد این شرایط باشد، باید زعامت و رهبری جامعه را عهده دار شود، ارکان جامعه را هماهنگ سازد و به سوی کمال مطلوب سوق دهد و تشخیص چنین کسی به عهده خبرگانِ در این امر خواهد بود. 

  • جوان مومن انقلابی
۰۳
شهریور
پس از آن که در قسمت های قبل دلایلی عقلی برای اثبات ولایت فقیه آورده شد، قصد داریم در قسمت های بعد از روایات و احادیث استفاده کنیم و مسئله ولایت فقیه را از روی نقل ها به اثبات برسانیم. فقهای اسلامی از روایاتی استفاده می کنند که در آن بیشتر عناوینی همچون «امنا» ، «خلفاء» و «وارثان» به چشم می خورد.
روایتی که شیخ صدوق نقل می کند، یا توقیع شریفی که مرحوم صدوق در کمال الدین از اسحاق بن یعقوب نقل می کند، و یا حتی مقبوله عمربن حنظله که از امام صادق نقل شده است، برخی از روایات مورد استناد فقها در امر اثبات ولایت فقیه می باشد.
لازم به ذکر است که بنابردلایل عقلی به ولایت فقیه می رسیم و به قول یکی از علمای بزرگ این دلایل نقلی، شاهدی بر این مسئله یعنی ولایت فقیه است. 
  • جوان مومن انقلابی
۰۲
شهریور

پیامبر اسلام فرمودند: «اللهم ارحم خلفائی. قیل یا رسول الله و من خلفاؤک؟ قال: الذین یأتون من بعدی یروون حدیثی و سنتی؛ رسول خدا فرمود: خدایا جانشینان مرا رحمت فرست. پرسیدند: یا رسول الله، جانشینان تو کیان اند؟ فرمود: آنها که بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا نقل می کنند.»

 (شیخ صدوق، محمد، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص420)

در معنای اول ائمه معصومین مورد اشاره پیامبر هستند. چون کسی مانند عمر و ابوبکر و همچنین بنی امیه و بنی عباس نه از سنت پیامبر می دانستند و نه کاری کردند که بر طبق اسلام و سنت پیامبر باشد.

در معنای دوم، مفهوم روایت آن است که علما جانشینان پیامبرند و ولایتی که آن حضرت در زمینه حکومت داشته است، به جز آنچه از خصایص پیامبر گرامی اسلام بوده، برای فقها نیز ثابت است. بنابراین مقصود «روایت» در حدیث، روایت اصطلاحی نیست، بلکه مقصود ارائه سیره پیامبر در رهبری جامعه است. در عصر غیبت تنها فقها تبلور شخصیت پیامبر اکرم اند و عهده دار شئون جامعه می باشند. 

  • جوان مومن انقلابی
۰۱
شهریور

بعد از آن که با دلایل عقلی و نقلی اثبات گردید که نیاز به ولی فقیه واجب است، سوال مهمی پیش می آید و آن این است که تا چه اندازه ولی فقیه می تواند اختیار در اجرای احکام اسلام و گرداندن حکومت داشته باشد؟ 

از منظر اسلام، ولی فقیه عهده دار حکومت جامعه است و باید هر آنچه که به مصلحت جامعه و در چارچوب اسلام است انجام دهد. بنابراین معیار عمده در حدود اختیارات ولایت فقیه عبارت است از «رعایت مصالح جامعه با توجه به ضوابط اسلامی» و این همان ولایت مطلقه فقیه است که برخی از بزرگان دین از جمله مرحوم نراقی و امام بدان معتقدند. 

در قسمت بعد در مورد مطلقه بودن ولایت فقیه صحبت مفصل خواهیم کرد. 

  • جوان مومن انقلابی